Tuesday, February 26, 2013

PRE GE 13 series Chapter 9: The scene of repeated names (your dad my dad) - Part III

In the previous chapter, MERAP mentioned about the same name wonders in Terengganu, Pahang, Kedah and Kelantan sharing similar dates of birth. Another further factor that raise one's suspicion is the high incidence of incomplete address.
Dalam bahagian yang lepas, MERAP telah membentangkan keadaan sama nama sama bapak di Terengganu, Pahang, Kedan dan Kelantan yang mempunyai tarikh lahir yang sama. Faktor lain yang mencurigakan adalah ramai antara pengundi tersebut tidak mempunyai alamat yang lengkap

Among the total of 46,377, MERAP's calculation suggest that approximately 63.3% of the voters were without a proper address.
63.3% daripada jumlah 46,377 pengundi yang ditinjau oleh MERAP boleh dikatakan tidak mempunyai butir alamat yang lengkap

A counter argument is that arrested development in rural areas some times result in houses not bearing any house or street number. Below is a selection of voters found in Pekan, Alor Setar, Kuantan, Kota Bahru and Kubang Pasu. No one would expect arrested development in these state capitals or prime ministers' constituencies that have no house number, jalan number or even a lorong number.
Pendedahan ini munkin boleh dipertikaika ndengan alasan bahawa pembangunan di kawasan luar bandar tidaklah maju oleh ity Gambarajah di bawah ini adalah petikan sekumpulan pengundi di Pekan, Alor Seta, Kuantan, Kota Bahru dan Kubang Pasu di mana alamat mereka tidak lengkap. Alasan pembangunan terencat sehingga tiada nombor rumah dan nama jalan memang tidak didugai di ibu-ibu negeri ataupun kawasan-kawasan parlimen Perdana Menteri.

Click on graph to see full picture


MERAP picked a lokaliti in Pekan, Prime Minister Najib's constituency for a quick look.
MERAP memilih satu lokaliti di Pekan, kawasan parlimen Perdana Menteri untuk dikaji dengan lebih terperinci lagi. 


According to SPR's electoral roll, addresses of Ismail bin Ibrahim 330614115075 and Fatimah binti Ibrahim 720824115392 are Jalan Padang Jaya 1 and Kampung Padang Jaya. There is no house number what so ever
Menurut senarai pemilih SPR, alamat Ismail bin Ibrahim 330614115075 dan Fatimah binti Ibrahim 720824115392 pula adalah Jalan Padang Jaya 1 dan Kampung Padang Jaya. Nombor rumah tidak diketahui.


Screen shots of the 2 voters selected as samples:


Yet when MERAP look at the other registered voters, they have more complete address; for example, instead of merely "Jalan Padang Jaya 1", another voter has her address as "No. 387-A, Jalan Padang Jaya 2"
Tatkala MERAP meninjau pemilih-pemilih di lokaliti yang sama, didapati alamat pemilih-pemilih lain memang lengkap, contohnya alamat seorang pengundi perempuan adalah "no. 387-A, Jalan Padang Jaya 2".

 Also, instead of merely "Kg Padang Jaya", another voters' are having addresses  "No. 6 Kg Padang Jaya 1" and "No. 36 Kampung Padang Jaya 1"
Sementara itu, pemilih-pemilih lain beralamat "no 6,Kg Padang Jaya 1" dan "no 36 Kampung Padang Jaya 1".

It is odd to find some one with a brief address at this modern era. The 2 voters with incomplete records were registered in the 21st century. With such an address, one wonders how basic functions like receiving letters,quantifying the amount of assessment and quit rent to be paid is a mystery.
Memang aneh seseorang itu mempunyai alamat yang sebegitu ringkas pada zaman ini. Dua contoh tersbut telah didaftarkan sebagai pengundi dalam kurun ke-21. Bagaimanakah pemilih-pemilih yang tidak mempunyai alamat lengkap menerima surat, dinilai cukai tanah dan cukai pintumya?


Similarly in Alor Star, Kedah, the often repeated names found mainly with incomplete addresses while other names in the same lokaliti possess complete addresses.
Keadaan ini sama juga di Alor Star, Kedah di mana pemilih-pemilih dengan nama yang sering diulangi memiliki alamat yang tidak sempurna manakala pemilih-pemili dengan nama yang berlainan di lokaliti yang sama, memiliki alamat yang lengkap pula.




As if ligthing does not strike twice in Kedah, the often repeated names registered in Sungai Petani are mainly with incomplete addresses while other names in the same lokaliti possess complete addresses.
Keadaan ini  juga berulang lagi di Sungai Petani, Kedah di mana pemilih-pemilih dengan nama yang sering diulangi didaftarkan dengan alamat yang tidak sempurna manakala pemilih-pemili dengan nama yang berlainan di lokaliti yang sama, didaftarkan dengan alamat yang lengkap pula.



The abnormally high instances of repeated fathers' and childs'; coincidental birthdates; confinement of such coincidence within a small area (4 nothern states of Peninsular and no where else) already suffices to make one cast a suspicious eye. The suspicion is further compounded by the high percentage of incomplete addresses.
Kekerapan berkongsi nama sendiri dan nama bapa serta sama tarikh lahir begitu tertumpu di kawasan-kawasan pengundian yang kecil (terhad kepada 4 negeri sebelah utara semenanjung Malaysua) memang akan menyebabkan orang rasa curiga. Tambahan pula, pemilih-pemilih ini tidak mempunyai alamat yang lengkap hanya akan menambahkan rasa curiga sahaja.


0 comments:

Post a Comment